Translator

Popularne posty

Odwiedzający

Polecany post

MagnetarTechProject - astronautyka drogą bez odwrotu

Już od siódmego roku życia dzięki dziecięcej pasji rozbudzonej dziwnymi dla mnie wtedy powtarzającymi się snami, pełnymi futurystycznych wiz...

Obserwatorzy

O mnie

Moje zdjęcie
Niezależnie od narzuconych przez system schematów myślenia, w czasach masowego zwiedzenia a raczej informacyjnej wojny, w oparciu o logikę i filozofię, drogą wiodącą pomiędzy nauką, przypominającą miejscami fantazję bądź religię a teoriami spiskowymi będącymi formą obrony społecznej przeciw manipulacjom systemu, jako osoba od urodzenia nie asymilująca się ze skrzywionym humanistycznie społeczeństwem, postaram się oddzielić informacyjne ziarno od plew dla nowej cywilizacji, prawa, nauki i technologii. Kłamstwo zawsze jest skomplikowane, a prawda jest tak prosta, jak Wszechświat, który wiecznie i niezmiennie posiada jedno źródło i prawo.

11 grudnia, 2022

Dziwne właściwości mojego mózgu


 









Zawsze byłem nieco wolniejszy od innych ludzi. Sprzyja to filozoficznemu podejściu do życia. W sumie dokąd się wszyscy tak spieszą skoro jak widzimy na załączonym orazku, cała cywilizacja może tego bezmyślnego pośpiechu nie przetrwać? Kapitalizm przyspiesza rozwój ale co nagle to po diable. Nie lepiej było wprowadzić wolniejszy ale oszczędny rozwój komunistyczny? Ostatecznie jeśli cywilizacja ma być wielką rodziną - nie swoim własnym wrogiem- to właśnie komunizm (ale zasobowy) jest rozwiązaniem na przyszłość. Brak władzy i pieniądza. Żadnej antropomorficznej władzy na górze takiego systemu. Wyłacznie najwyższa moralność i kompletny brak rywalizacji naprzeciw współpracy. Inaczej to koniec. 

Urodziłem się... dziwnie a po latach dotarło do mnie że nie był to przypadek. Moja mama została pobita w czasie ciąży więc w wyniku okręcenia pępowiną poznałem ból zanim się urodziłem a przy porodzie nie płakałem co wydawało się położnym podejrzane. W takich sytuacjach przewiduje się problemy ze słuchem. Nos wciśnięty do czaszki zmieniając nieco jej kształt, pokazał się dopiero po kilku miesiącach ale krzywa przegroda nosowa spowodowała że jama nosowa z lewej strony nie dotleniała mózgu poprzez mniejszy przepływ powietrza. Od początku miałem problemy z koncentracją. Tak zwany ojciec darł się z powodu problemów które sprawiało mi nawet zawiązanie sznurówek od butów. Łatwo się kocha dzieci nie sprawiające problemów w tym szkolnych a nikogo nie interesuje skąd te ewentualne problemy wynikają. Nienawidzę dorosłych za ich zarozumiałość w swojej głupocie i niedopracowanych ideologiach życia. Psują tym umysłowym szuwaksem swoje ale także inne dzieci. Do szydery i niszczenia innych w tej tragicznej cywilizacji potencjalnie każdy człowiek jest pierwszy. Za wyjątkiem wysoko wrażliwych empatów których jest około 25 % w społeczeństwie- to są dla mnie ludzie prawdziwie dojrzali. O nich tu nie mówię. W szkole podstawowej gdzie trafiłem rok wcześniej ponieważ biegle czytałem "Trybunę Ludu" i inne gazety, ujawniły się jeszcze większe problemy z koncentracją z powodu jeszcze większej ilości stresu wywołanej zmianą środowiska. Tempo nauki które nabyłem w domu przy pomocy rok starszego brata, zapadło się pod ziemię. Ciekawe jest to że wymyśliliśmy nawet swój własny, prosty język który był niezrozumiały dla rodziców. Wujek który był górnikiem ale nie miał syna, chciał mnie przysposobić i wykształcić. Jednak mama się nie zgodziła. Pewnie byłbym dziś wykształconym ale szablonowym żeby nie powiedzieć systemowym człowiekiem. Żołnieżem Matrixa. Sąsiedzi i szkolni koledzy nazywali mnie i rodzinę bezbożnikami i antychrystami ponieważ za sprawą mojej matki nie widziano nas zbyt długo w kościele. Nie dotrwałem nawet do komunii. To mama zainteresowała mnie i moje rodzeństwo sprawami ostatecznymi i wielkimi których odzwierciedlenia nie widziałem w społeczeństwie, kościele ani nauce. Nie była lubiana przez sąsiadów bo wyprzedzała ich wiedzą o lata świetlne jak na tamte jeszcze komunistyczne czasy. Była nie rozumiana przez prostych ludzi ze wsi, dlatego przemocowy ale prosty typ w osobie mojego pseudo ojca, był dla nich tym lepszym człowiekiem. Ogólnie zrozumiałem że ludzie tylko bredzą o dobru człowieka a nikt nie chce tego "wykonać" w praktyce. Ze jest to demagogia. Tak jak wprowadzamy przykładowo zmiany w diecie i musimy się ich świadomie trzymać siłą woli, tak samo można wprowadzić szlachetnie zmiany w charakterze. Zacząć pilnować wypowiadanych słów, pilnować swoich nawykowo nieszlachetnych czynów aby je z odruchów przekształcić w nawyki. Ale to się nazywa "-wyjmij ten kij z dupy!" Nie, nie wyjmę bo za bardzo mi zależy na tym aby jak najmniej przypominać obecnego wulgarnego człowieka. Nie wiem czy mam jakiś kosmiczny honor nie z tej planety ale wiem że ludziom nie chce się już być ludźmi. Bo tak wygodniej...

Podobnie jak Einstein byłem fatalnie złym uczniem, zwłaszcza z matematyki i fizyki w której ciekawił mnie najbardziej dział astrofizyki. Tak w domu jak i w szkole odczułem kim jest człowiek. Nazywano mnie ufoludkiem ponieważ z pełnym przekonaniem twierdziłem że kosmici istnieją.
Z powodu mojej alienacji środowiskowej oprócz blisko zerowej aktywności w szkole gdzie doświadczałem głównie przemocy fizycznej, także od nauczycieli, uciekałem z lekcji w tym religii (odczuwałem fałsz- widzę przemoc a mówią mi o dobroci człowieka) choć Biblię przeczytałem "od dechy do dechy", unikałem też lekcji fizyki. Bazowałem od dziecka na wyobraźni. Lubiłem w nią uciekać przed stresem. Życiowo znacznie się odrealniłem. Nie miałem kolegów a co dopiero przyjaciół a o innych rzeczach icsprawach nawet nie wspomnę. Towarzysko wystarczała mi rodzina albo raczej nie miałem wyboru. Poznając świat i życie nie mogłem liczyć na pytania do ojca co chyba jest zrozumiałe. Po prostu bałem się tego człowieka i unikałem go co prowadziło do groteskowych sytuacji gdy weźmiemy pod uwagę fakt że wszystko działo się w zasadzie pod jednym dachem. Stąd rozumiem że czasem urzędy ingerują w sytuacje rodzinne i bywa że często bez zdania racji zabierają dziecko. Ale czy rodzice są dorośli do tworzenia dzieci?? Często w swoim zachowaniu są większymi dziećmi niż ich dzieci. 
Szkoła mnie przerastała. Materiał był dla mnie mdły, męczący i nudny do tego stopnia że przy mojej przypadłości, zasypiałem na lekcji, co pewnego razu było powodem że nauczycielka zamiast się zainteresować co jest dziecku, odśpiewała z resztą dzieci w klasie "stary niedźwiedź mocno śpi" nie interesując się co faktycznie jest powodem mojego notorycznego braku energii bo zdarzało się to często. Dziecko karmione głównie pasztetem lub pomidorem zaciśniętym między dwoma rozmoczonymi kawałkami nieodżywczego białego chleba, też nie będzie fruwało jak motyl, nawet gdyby było zdrowe. Nie o takie odżywianie dzieci tu chodzi drodzy przyszli lub obecni rodzice. Podejrzewano mnie w przychodni o wodogłowie ponieważ miałem za dużą głowę jak na dziecko w tym, wieku a ja uważam, że przyczyną zmęczenia oprócz mojej niejako wrodzonej przypadłości, był stres w domu oraz żywienie które nie wystarczało na potrzeby mojego organizmu- zwłaszcza mózgu. Bo oczywiście nie mam żadnego wodogłowia tylko większy mózg. Mózg który działał od zawsze podobnie jak mózg delfina z tym że delfin potrafi spać i czuwać naprzemiennie obiema półkulami mózgu a ja tylko lewą. Lewa półkula pracuje na falach Theta i Delta co jest równoznaczne ze stanem oscylującym gdzieś pomiędzy hipnozą, medytacją i snem a w połączeniu z półkulą prawą jednocześnie jestem na falach Alfa lub Beta. Wystarczy że zamknę oczy i mogę SPAĆ I NIE SPAĆ jednocześnie... dlatego też nigdy nie zrobiłem prawa jazdy bo przy jakimkolwiek stresie gubię koncentrację a przy większym zmęczeniu mógłbym po prostu zasnąć za kierownicą co oczywiście zdarza się innym ale mnie zdarzałoby się prawdopodobnie o wiele częściej. Lewa półkula potrafi działać usypiająco na prawą. Nawet potrafi działać uspokajająco czy usypiająco na inne osoby, jak z czasem zaobserwowałem. Inne osoby również gubią w mojej obecności koncentrację i popełniają więcej błędów. Okazywały to czasem mniej lub bardziej świadomą niechęcią do mojej osoby. Impulsy elektromagnetyczne wysyłane z lewej pułkuli mają poziom napięcia trzykrotnie silniejszy niż impulsy normalnie pracującego mózgu. Gdyby nie ta w porównaniu do komputera, niskoczęstotliwościowa praca mojego przyrodzonego procesora, nigdy zapewne niczego nie przemyslałbym tak dokładnie jak oopisałem tu na blogu. Choć oczywiście nie uważam tego za jakiś szczyt ludzkich możliwości.
Poznając świat nie znajdowałem odpowiedzi wśród koncepcji naukowych czy teologicznych na moje rodzące się ciągle nowe wątpliwości i pytania. Tak się złożyło że z całej rodziny tylko ja kontynuuję te... krótko mówiąc oderwane od życia zainteresowania, zwłaszcza że pod wpływem toksycznego "związku" z narcyzem, moja intelektualna mama zmarła. Nigdy nie poznałem bliżej kobiety o podobnych zainteresowaniach mimo że się starałem. Może też dlatego że pod względem medycznym funkcjonuję jako upośledzony umysłowo i w tradycyjnym życiu ledwo się odnajduję, co samoistnie zepchnęło mnie w tą niszową dziedzinę. Nie dało się nie zauważyć że kobiety nie widzą niczego szczególnego w mężczyznach takich jak ja. Mój mózg po stronie lewej półkuli mózgowej działa w dalszym ciągu na falach pomiędzy Delta i Theta. Tylko prawa strona działa na "dorosłych" falach Alfa i Beta do których w procesie dojrzewania zmierza tak zwany zdrowy ludzki mózg. Wygląda to tak jakbym utknął pomiędzy światem dziecka a dorosłego, zamurowany pomiędzy dzieciństwem a dorosłością jak żyd pomiędzy ścianami przedwojennej kamienicy.

Dla ojca oczywiście do dzisiaj jestem debilem bo uciekałem się w nastoletnim wieku do medytacji a w rozumowaniu do ezoteryki i myślenia powiązanego ze światem metafizycznym, uważanym jako nierealny... a przecież w surowym świecie obecnej "dżungli cywilizacyjnej" nie powinienem tak się zachowywać. To go najbardziej bolało. Że ma syna "filozofa" który buja z głową w chmurach zamiast trzymać się realnego życia i że byłem manualnie o niebo bardziej uzdolniony niż on sam. Przez mikroskopową dokładność. W wieku 7 lat zajmowałem się już majsterkowaniem, naprawiałem mechaniczne zegarki. Mama kupiła mi lutownicę na "ruskim targu" a pózniej prosty niemiecki teleskop astronomiczny. 
Jako dzieci stroniliśmy od zwyczajnych ludzi razem z matką w przeciwieństwie do ojca. Od niego zapożyczyłem zdolności manualne w których z resztą okazałem się lepszy, czego mi potem zazdrościł i kiedy mógł wyśmiewał potknięcia. To doprowadziło mnie do obsesji perfekcjonizmu technicznego. Poza czytaniem książek (bo co można robić na wsi zwłaszcza zimą?) lubiłem też kartonowe modelarstwo dlatego zorganizowałem sobie kąt na strychu w którym się chowałem, ponieważ w toksycznej domowej atmosferze to pozwalało mi się wyciszyć i skupić. Później ten kąt samodzielnie przerobiłem na zamykany warsztacik ale ojciec mi go ostatecznie porąbał nie mogąc znaleźć swoich wierteł. Bo miał burdel choć wymagał od innych porządku mimo że nie przygotował na to miejsca. Typowy narcyz. Zpowodu naszej mizernej przystosowalności społecznej (a może swojej bo wywoływał w dzieciach strach) czyli nieprzyswajalności pewnej ogólnej obecnej w społeczeństwie prymitywnej formy kultury (której ja nie akceptowałem- być może wzorując się na matce), nie przyznawał się do nas i był wobec nas psychofizycznie toksyczny- łagodnie mówiąc. Zniechęcał do patrzenia w gwiazdy, wyśmiewając chętnie zainteresowania i młodzieńczą nieporadność. Mówił że chleba szukać mamy pod nogami. Był typowym niedojrzałym człowiekiem - idealnym dla systemu- zniszczyć za odmienność, nacieszyć ego czyjąś ułomnością. Tysiące takich systemowych ludzi spotkałem i nadal spotykam w życiu a teraz też w internecie. 
Z "socjalu" też nie korzystał mimo że jakoś szczególnie nie radził sobie finansowo bo dzieci miał notorycznie niedożywione, nie mówiąc o wykształceniu, co w ciągłym stresie i awanturach jest, moim zdaniem, niemożliwe. Tak to jest gdy dzieci mają dzieci.

 Dodatek "500+" rodzice powinni otrzymywać dopiero po kursie bezprzemocowego i odpowiedzialnego, świadomego rodzica aby wychowywać dzieci bez przemocy. Nie jako własne rzeczy a żywe odrębne istoty czyli z SZACUNKIEM należnym jak dla dorosłego bo w przeciwnym razie zostaną czyimiś katami bądż ofiarami przemocy. Nie będzie wtedy sytuacji "taki spokojny był a zabił" i tym podobnych.

Ja mimo wszystko z uporem maniaka do dziś uważam że "chleba" znajdziemy o wiele więcej na orbicie i innych planetach aby wydobyć go w formie zasobów złóż kopalnych i przywieźć na Ziemię by nie było więcej powodów do przemocy i wojen. I ta myśl była jak na dziecko którym wtedy byłem, dojrzalsza niż typowe myśli które zaprzątają umysły ludzi tzw. "dorosłych".  
Nienawidziłem przemocy od dziecka. Zarówno ze względu na jej PEŁNY wymiar w domu "rodzinnym" jak i na własny introwertyczny charakter i późniejsze obserwacje świata który niewiele się różnił i niewiele różni nadal od mojego domu "rodzinnego".
W dzieciństwie rodzice nazywali mnie "porządkiewiczem" ponieważ nie zabierałem się do niczego poważnego gdy nie miałem porządku w danym miejscu, czy też klarownej koncepcji tego co mam zrobić. Miałem problemy z koncentracją od urodzenia, do tego żyłem w codziennym stresie jaki oferował mi "domu rodzinny". Nie wiem do końca skąd mi się to wzięło ale w efekcie kontynuacją tego zachowania jest mój obecny "remanent" w nauce. Abstrahując -gdyby nie łamano psychiki dzieciom w procesie wychowania a prawdziwie rozwijano, z dzieci wyrastałyby geniusze a my, mogę dać głowę, dawno spacerowalibyśmy po planetach Proximy Centauri. Albo dalej...
Już jako dziecko czy nastolatek byłem chłopcem zamkniętym w sobie, (charakterologicznie tzw. logik "INTP") i to te właśnie te wielkie kosmiczne i ostateczne sprawy zaprzątały na co dzień mój umysł. Tym bardziej że otaczające mnie zdarzenia z życia codziennego, odczuwałem jako co najmniej toksyczne jeśli chodzi o kontakty międzyludzkie, biologicznie trywialne i nielogiczne jeśli chodzi o kontakty tzw. męsko damskie. 
Chyba że mówimy o obserwacjach astronomicznych, to co innego. Od dzieciństwa fascynował mnie Księżyc. Miałem wtedy jako kilkuletnie dziecko nawracające sny. Szczególnie jeden z nich. Działo się to to nocą. Najpierw czułem strach spoglądając spomiędzy drzew nocą na Księżyc który jakby upadał na Ziemię, lecz w dalszej części snu pojąłem że to ja się do niego zbliżam. Potem była ciemność i niepewność w czasie... lotu. Na końcu snu widziałem powierzchnię Księżyca łagodnie i jednostajnie obracającą się w okrągłym wizjerze statku z którego nań spoglądałem. Czułem wtedy spokój. 
Miałem wtedy też sny o wojnie i upadku cywilizacji. Widziałem szybkobieżne czołgi które przez równe pionowe szczeliny na przedzie pancerza, jakby z megafonu, wydawały paraliżującym niskim głosem komunikaty do okolicznych mieszkańców o nie stawianiu oporu, albo też widziałem maszyny lotnicze i kosmiczne które strzelały do ludności a niebo było pełne ciemnych chmur między którymi widziałem tornada i skierowane w dół czerwone bąble jakby gotującej się wody, widoczne aż po horyzont. 

Z powodu niewielkiej różnicy w funkcjonowaniu mózgu względem innych ludzi moja alienacja społeczna się z czasem pogłębiała. Wobec blisko zerowej aktywności w szkole gdzie doświadczałem głównie przemocy fizycznej, także od nauczycieli, unikałem lekcji w tym religii, choć Biblię przeczytałem "od dechy do dechy". Odczuwałem fałsz- widzę przemoc a uczą mnie o wartościach humanistycznych i dobroci człowieka. Nie rozumiałem też lekcji fizyki, uciekając we własny świat marzeń. Nieco ciekawsza była "Astronomia Popularna" AStefana Piotrowskiego z 1990 roku, którą też przeczytałem "od dechy do dechy" jednak naukowy opis Wszechświata wydał mi się równie niezrozumiały co nieintuicyjny koncept religijny osobowego Boga. 

Zrozumiałem po latach że ludzie tylko bredzą o dobru człowieka, pieszcząc swoje ego tym że jeśli o czymś ważnym mówią, jest tak jakby tego dokonali a nikt nie chce tego "wykonać" w praktyce choć każdy proponuje to komuś innemu. Choć jest to banalnie proste o ile posiada i ćwiczy się mięsień silnej woli aby nie popaść w nałogową prokrastynację która jest dla mnie kolejną chorobą cywilizacyjną wynikającą ze sposobu funkcjonowania całego systemu.

 Tak jak wprowadzamy przykładowo zmiany w diecie, z podobnym uporem można wprowadzić szlachetnie zmiany we własnym charakterze. Zacząć pilnować wypowiadanych słów, pilnować swoich nawykowo nieszlachetnych czynów mimo że nazywają to chodzeniem z kijem w 4 literach. Drobne zmiany przejdą w gesty, gesty w nawyki a nawyki w charakter. Ludziom nie chce się już dziś być ludźmi. Bo tak wygodniej...a życie z czasem samo w sobie jest przecież męczące to po co sobie dokładać czegoś, czego od nas nikt nie wymaga, w tym prawo i władza?

Całe życie byłem wyśmiewany przez co mniej empatycznych członków społeczeństwa za to że mój mózg bardzo często się zawieszał i mylił. Dlatego pod kątem społecznym życie jawi mi się jako pasmo... gównianej sraczki. Mówię zwłaszcza o kontaktach z ludźmi - podobno zdrowymi. Wszelkiej maści chorzy psychicznie nigdy mi nic złego nie zrobili. Przykładowo ci z zespołem Downa, niemi, głusi, ślepi, czy inaczej upośledzeni. Nikt nie ma pojęcia jak się taki człowiek męczy społecznie gdy nie jest oficjalnie zakwalifikowany jako chory i z braku wyjścia musi wtedy symulować zdrowego. 

Dlatego uważam że takie społeczeństwo jak mamy obecnie, to jest schorowane społeczeństwo. Schorowane na przemoc społeczeństwo z jego schorowaną przemocową technologią. Na militaria idą miliardy. Na astronautykę o wiele mniej. Dlatego nie lubię całej tej cywilizacji. A może nawet nienawidzę? Ponieważ potrafię wyobrazić sobie że gdzieś indziej funkconują dużo piękniejsze bo inteligentniejsze i jednocześnie MĄDRZEJSZE formy cywilizacji. Bo sama inteligencja nie gwarantuje sukcesu. Przeciwnie. Może nawet zagwarantować autodestrukcję.Gdy choroba jest fizyczna, tu nie ma problemu. Gdy psychiczna ale wyraźna, też go nie ma. Problem pojawia się gdy człowiek wygląda na zdrowego ale nikt nie widzi (a często on sam) jak funkcjonuje jego mózg. Dopiero gdy spadł mi ZE STRESU poziom hormonów po 30-tce, co nieco zaczęło się zmieniać na lepsze. Musiałem się zestarzeć aby zacząć żyć w tym chorym społeczeństwie tworzonym przez chore zasady. Myślałem że jestem humanistą bo byłem przekonany że matematyka jest próbnikiem logicznego myślenia a wybitnie z nią sobie nie radziłem , nie rozumiejąc po co w niej  litery skoro mamy coś obliczyć. Okazało się że mój mózg jest o wiele bardziej logiczny niż mi się wydawało. Jednak przekonanie wyniesione z dzieciństwa o tym że ja nie mogę się do niczego nadawać, skutecznie powstrzymywało mnie przed publikowaniem w filmowy, werbalny czy pisemny sposób, czegokolwiek ze spraw dotyczących wiedzy o Wszechświecie którą się zajmowałem i próbuję przedstawić na tym blogu. 

Wszystko o czym piszę i proponuję jest bardzo proste ale ponieważ umysł lubi komplikować, musisz podczas definiowania sprawdzać gdzie spaceruje Twój umysł. Kontroluj go. Wobec tego powiedzenie "bądź sobą" uważam za durne bo w ten sposób nigdzie nie dojdziesz, zostaniesz tam gdzie jesteś. Do mężczyzn: chcesz być odkrywcą? Nie możesz być z kobietą, ponieważ one generalnie ściągają mężczyzn swoimi oczekiwaniami z powrotem na Ziemię, pchając w materializm do "jaskini". Koncentrują uwagę zachowawczo na sobie, na życiu teraźniejszym, na przetrwaniu gatunku więc nie zależy im na inwestycjach w rozwój technologii a nie wolno też Ci się na niej nie koncentrować, nie dawać atencji bo odejdzie. Dlatego też powodzenie u kobiet ma przede wszystkim góra mięśni i gala boksu zawodowego. A my musimy W KOSMOS! I my to wiemy. Czas nagli. Czym coraz bardziej się ostatnio pasjonują mężczyźni widać to w internecie. Technologią.... Dość już tych instynktów, wojen i rywalizacji. To zmęczy każdego co bardziej inteligentnego. W tym sensie kreowany nowy mężczyzna bezprzemocowy czy gej, ma sens. W dalekich kosmicznych podróżach potrzebna jest wyłącznie logika i współdziałanie dla osiągnięcia celu. W jaskiniach niech mieszkają małpy a kobietom polecam zainteresować się możliwościami wynikającymi z odkrywania  przestrzeni kosmicznej a także polecam więcej filmów science fiction aby potem tym zainspirować swoje dzieci. Bo co nam przybędzie po większej ilości dzieci, skoro z powodu braku kosmicznej technologii, pójdą na wojnę bić się o wyłącznie ziemskie zasoby??? To tak pod rozwagę. 

Jestem umysłem logicznym. Podobno logicy są dumni ze swoich unikalnych perspektyw i intelektu. Mimo że nie zmienią cywilizacji w pojedynkę, zastanawiają się nad tajemnicami Wszechświata – co może wyjaśniać, dlaczego niektórzy z najbardziej wpływowych filozofów i naukowców wszechczasów byli logikami. Ten typ osobowości jest rzadki, ale dzięki swojej kreatywności i pomysłowości logicy wyróżniają się z tłumu. Zwłaszcza introwertycy i wysokowrażliwi . Podejrzewam że Nikola Tesla mógł być takim człowiekiem, sądząc po trudnym życiorysie. Logicy często gubią się w myślach – co nie jest czymś złym. Osoby o tym typie osobowości rzadko kiedy przestają myśleć. Od chwili przebudzenia ich umysły buzują pomysłami, pytaniami i spostrzeżeniami jak u dzieci. Czasami mogą nawet prowadzić pełnoprawne debaty we własnych głowach co często jest ośmieszane lub nazywane schizofrenią. Pomysłowe i ciekawe osobowości logików mogą odkryć niekończącą się fascynację działaniem własnego umysłu. Z zewnątrz może wydawać się, że logicy żyją w niekończących się marzeniach. Mają reputację zamyślonych, oderwanych i nieco powściągliwych. To znaczy, dopóki nie spróbują wydrenować całej swojej mentalnej energii w danej chwili lub osobie w pobliżu, co może być trochę niewygodne dla wszystkich. Ale niezależnie od tego, w jakim trybie się znajdują, logicy są introwertykami i mają tendencję do zmęczenia intensywnymi kontaktami towarzyskimi. 

Ale błędem byłoby sądzić, że logicy są nieprzyjaźni lub spięci. Kiedy łączą się z kimś, kto może dopasować się do ich mentalnej energii, te osobowości absolutnie się rozjaśniają, przeskakując od jednej myśli do drugiej. Niewiele rzeczy dodaje im energii, jak możliwość wymiany pomysłów lub ożywionej debaty z inną ciekawą prawdy, dociekliwą duszą, choć takich dusz jest niewiele co ujawniła zaplanowana "demia" .

Zestaw badań lekarskich które niedawno zrobiłem, który potwierdza powyższe zachowania logików i pokazuje, że niejako naturalnie, mam inne możliwości umysłowe niż człowiek standardowo przyjęty za zdrowego. Nie wiem jeszcze tylko jakie, choć to co tu na blogu przedstawiam może być pewnego rodzaju zaświadczeniem. Bo w końcu dlaczego na to nie wpadli naukowcy o zdrowych i wyuczonych mózgownicach?? Co bym mógł osiągnąć gdyby kiedyś stać mnie było na studia astronautyczne i astrofizyczne a dziś na urządzenie do neurofeedbacku???







EEG:

   











Rezonans:










Symbol mcV= μV- mikrowolt. Poprawnie fale mózgowe powinny oscylować w zakresie około 50 mcV
Każda z fal w określonych warunkach jest prawidłowa, w innych może być niekorzystna. Na podobnej zasadzie co biegi w samochodzie – każdy bieg jest prawidłowy tylko przy danej prędkości. W samochodzie uczymy się, jak dostosowywać biegi do prędkości, a także szybko i płynnie je zmieniać. Elastyczny i wydajny mózg umie szybko zmieniać zakresy częstotliwości fal w zależności od wymaganego zadania. Typowym pasmom częstotliwości odpowiadają określone stany psychiczne. Przyjrzyjmy się zakresom fal po kolei.

Fale mózgowe (patrz. też EEG) – cykle aktywności bioelektrycznej mózgu, rejestrowane za pomocą aparatury elektroencefalograficznej. Charakterystycznym częstotliwościom fal mózgowych, oznaczanym za pomocą nazw liter alfabetu greckiego odpowiadają w dużym stopniu stany świadomości człowieka.


















Fale mózgowe odnotowywane są na wielu różnych częstotliwościach. Jedne z nich są wolniejsze, a inne szybsze. Zostały zidentyfikowane i nazwane na podstawie ich prędkości i częstotliwości, w której występują.


FALE GAMMA – CO O NICH WIEMY?


Fale gamma (<40 Hz) – są najszybszymi falami mózgowymi i dotyczą jednoczesnego przetwarzania informacji z różnych obszarów mózgu. Umysł musi być cichy, aby uzyskać dostęp do fal gamma. Aktywność tej częstotliwości odnotowujemy w stanach odczuwania miłości i altruizmu. Sposób jej generowania przez mózg pozostaje tajemnicą. Spekuluje się, że rytmy gamma modulują postrzeganie i świadomość oraz że większa obecność fal gamma odnosi się do rozszerzonej świadomości i duchowości.
Fale gamma są najsłabiej poznaną grupą fal mózgowych. Są też jedyną grupą częstotliwości znalezioną w każdej części mózgu. Związane są z obróbką informacji skojarzeniowych. Ich występowanie zauważono również w stanach skrajnych emocji i przeżyć.
Ze względu na słabą wiedzę na temat tej częstotliwości, nie włącza się jej jeszcze do treningów neurofeedbacku. Cały czas jej działanie jest przedmiotem badań naukowców i lekarzy w wielu ośrodkach na świecie. Fale gamma sprzyjają tworzeniu się skojarzeń i innym procesom poznawczym. To od nich w dużej mierze zależy styl uczenia się oraz zdolność do przyswajania nowych informacji.
Domniemuje się, że rytm gamma ma związek ze świadomością percepcyjną (dotyczącą wrażeń zmysłowych i ich postrzegania) oraz związany jest z tzw. wiązaniem jakości sensorycznych, tj. integracją poszczególnych modalności zmysłowych (tj. dotyk, słuch, smak, wzrok, zapach) w jeden spostrzegany obiekt (np. widzimy i słyszymy mówiącą do nas osobę jako spójną całość).
Rytm gamma towarzyszy działaniu i funkcjom motorycznym. Ośrodki mózgowe biorące udział w wyobrażaniu ruchu komunikują się ze sobą w określonej kolejności, a potem dopiero pojawia się "błysk" aktywności gamma w ośrodku mózgowym zawiadującym wykonaniem ruchu. Osobiście uważam że to jest normalny stan pracy mózgu kosmitów którym mogą się posługiwać w telepatii, telekinezie i "teledekinezie" (nazwa własna) czyli blokada ruchu innych osób lub rzeczy.

FALE BETA, CZYLI SKUPIENIE

Fale Beta (13–40 Hz) – zakres tej częstotliwości odnotowywany jest podczas stanu aktywnego działania, czuwania i czujności. Wzrasta podczas logicznego myślenia, gdy uwaga skierowana jest na zadania poznawcze i świat zewnętrzny.
Zakres fal Beta to najczęstszy stan naszego umysłu. Człowiek jest wtedy przytomny, skupiony na odbieraniu bodźców zewnętrznych za pomocą swoich pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Czytając ten tekst, znajdujesz się prawdopodobnie w tym stanie. W tym paśmie przeżywamy wszystkie emocje (radość, gniew, strach, zdziwienie, ciekawość). Sprzyja ono inspirującej energii i działaniu, charakteryzują logiczne, analityczne, intelektualne myślenie i werbalną komunikację.
Ze względu na bardzo szeroki zakres, fale beta podzielono na trzy podzakresy, które funkcjonują jako osobne fale mające odmienny, często przeciwstawny wpływ na różne sfery ludzkiej psychiki.


Fale Beta SMR (13-15 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• koncentracji uwagi, wzmożonej aktywności umysłowej i czujności• wiązanych z problemami z koncentracją uwagi w przypadku niskiej amplitudy tej fali
• dobrej odporności na stres
• odpowiednia ilość fali SMR, zwiększa odporność na drgawki w przypadku epilepsji
• zbyt wysoki poziom fali SMR prowadzi do odczuwania nadmiernego skupienia, co prowadzi do poczucia stresu i napięcia
• zbyt niski oznacza problemy z utrzymaniem uwagi w dłuższym czasie, zwiększa podatność na stres, wiąże się z wyczerpaniem psychofizycznym. 

Rytm sensoryczny SMR obserwowany jest w paśmie sensorycznym kory mózgowej. Jest to fala o wrzecionowatym przebiegu. Określa stan czujności, ale bez napięcia mięśni. Jest stanem, w którym uzyskuje się wysoką koncentrację. Zaniżona amplituda tej fali może wskazywać na problemy z utrzymaniem zogniskowanej uwagi. Jesteśmy wtedy bardziej skoncentrowani i polepsza się nasza zdolność uwagi. Ciekawe jest to, że fala ta jest hamowana przez ruch, unieruchomienie ciała może powodować wzrost fal SMR.

Towarzyszy przede wszystkim odbieraniu świata poprzez wszystkie pięć zmysłów: wzrok, słuch, smak, węch, dotyk. Odpowiada za relaks z zewnętrzną uwagą. Jesteśmy wtedy odprężeni, ale gotowi obserwować świat. Profesor Joel Lubar, specjalista w dziedzinie psychofizjologii i neurologii z Uniwersytetu w Tennesee określa ją jako „ludzkie funkcjonowanie poznawcze i stosunek do otoczenia”. SMR nazywany jest również rytmem sensomotorycznym lub czuciowo-ruchowym. Prawidłowo, wyższa aktywność tej fali powinna być w półkuli niedominującej.
Zbyt niski poziom SMR towarzyszy deficytom uwagi. Jest obecny w zaburzeniach ze spektrum autyzmu oraz przy deficytach intelektualnych. Zaobserwowany także w zaburzeniach lękowych i PTSD (syndrom stresu pourazowego). Zbyt wysoki poziom SMR w półkuli dominującej powoduje problemy z koncentracją przy jednoczesnym wzroście pobudzenia ogólnego.
Za pomocą neurofeedbacku można wykonywać ćwiczenia polegają na zwiększeniu poziomu emisji SMR w półkuli niedominującej (genetycznie nieprzeważającej) przy jednoczesnym zmniejszeniu w półkuli dominującej – u większości ludzi dominuje półkula lewa, co przekłada się na praworęczność. Pomaga to w poprawie koncentracji przy jednoczesnym wyciszeniu wewnętrznym.
Treningi neurofeedback obejmują również zwiększanie SMR przy takich zaburzeniach jak: depresja, lęki, deficyty uwagi , upośledzenie umysłowe, autyzm. Prawidłowa emisja SMR zmniejsza także zaburzenia związane z funkcjonowaniem społecznym takie jak m.in. Zespół Aspergera.

Fale BETA1 (15-18 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• bardzo intensywnego skupienia uwagi i koncentracji• logicznego myślenia
• panowania nad emocjami
• sprawnego funkcjonowania poznawczego
• łatwości w nauce
• niski poziom fali beta1 prowadzi do problemów z nauką, z koncentracją
• za wysoka ilość fali beta sprawia, że odczuwamy pobudzenie, lęk, nie możemy utrzymać uwagi na jednej rzeczy

Trening mózgu w oparciu o biofeedback w tym przypadku zwiększa umysłowe zdolności w obszarze uwagi i koncentracji, a także regulowania swoich emocji. Jest szczególnie wskazany dla sportowców i osób występujących publicznie.
Emisja fali Beta1 odpowiada intensywnemu i świadomemu wysiłkowi umysłowemu. Im większa częstotliwość, tym większe pobudzenie twórcze i abstrakcyjne myślenie. Jesteśmy świadomi bodźców pochodzących z zewnątrz. Umiemy też panować nad emocjami. Nasza uwaga jest skupiona. Koncentrujemy się na wykonywaniu zadań, rodzą się wtedy nowe pomysły.
Niski poziom bety1 towarzyszy deficytom intelektualnym, zaburzeniom koncentracji i uwagi. Zbyt wysoka fala beta w półkuli niedominującej (genetycznie nieprzeważającej) zaburza emisję fali SMR, co w konsekwencji wiąże się z rozchwianiem emocjonalnym i deficytem uwagi.

Trening fal Beta jest najczęściej stosowany w neurofeedbacku. Te treningi pomagają przygotować się do egzaminów, zawodów, występów i prezentacji. Umożliwiają grupowanie i analizę informacji. Stosowany jako zwiększanie możliwości intelektualnych i kreatywności. Dla zawodowych sportowców, osób pracujących i podejmujących decyzje pod presją, muzyków, aktorów i wszystkich osób dla których wysokie poziomy koncentracji są kluczem do sukcesu. Trening beta1 zwiększa zdolności umysłowe i podnosi poziom inteligencji (IQ). Tutaj neurony pracują najszybciej i najbardziej efektywnie. Jesteśmy skoncentrowani, a rozwiązania pojawiają się szybko. To najbardziej popularna częstotliwość fal mózgowych w ciągu dnia.


Fale BETA2 (powyżej 18-40 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• zdenerwowania, ekscytacji a także irytacji• wzmożonej aktywności umysłowej
• odpowiedni ilość pozwala osiągnąć tzw. optimal arousal, czyli szczytową wydajność naszego organizmu - możemy pokazać to, co mamy w sobie najlepsze
• prawidłowy poziom fali beta2 w mózgu dostarcza organizmowi odpowiednią ilość energii do pracy i działania
• zbyt wysoka aktywność beta2 oznacza stres i problemy z osiągnięciem szczytowej wydajności
• niski poziom fali beta2 skutkuje brakiem pobudzenia i odczuwania energii, a organizm działa wolno i flegmatycznie

Fala Beta2, towarzyszy nam w trakcie intensywnej pracy umysłowej. Jest jednak falą stresogenną i powoduje uczucie niepokoju. Związana jest ze zwiększonym napięciem emocjonalnym, gdyż jej emisja towarzyszy wydzielaniu adrenaliny odpowiedzialnej za stan gotowości organizmu.
Zbyt długie pozostawanie w takim stanie powoduje wysokie zużycie energii czyli obciążenie bioenergetyczne, gdyż duże dawki adrenaliny wpływają toksycznie na organizm.
Fale Beta 2 występuje w stanach stresu oraz niepokoju ale też wtedy gdy coś nas ekscytuje. Jest obecna przy depresji i gdy myślimy negatywnie. Nasila się przy tremie i w stanach lękowych.
Trening neurofeedback obejmuje zawsze hamowanie fali beta2. Niektóre jej wąskie zakresy odpowiadają za lęki. Inne są hamowane w przypadkach natrętnych negatywnych myśli (tzw. ruminacje). Całe pasmo hamowane jest zawsze w stanach podwyższonego napięcia, stresu, a także we wszystkich zaburzeniach związanych z uwagą i intelektem. ania, irytacji,


Fale beta sprzyjają skupieniu oraz przeżywaniu emocji. Pojawiają się podczas działania i są niezbędne dla logicznego myślenia, a także komunikacji z innymi. Fale beta pozwalają nam rozwiązywać problemy, prowadzić samochód oraz odbierać i analizować pochodzące ze świata zewnętrznego bodźce. Jeśli ich poziom jest zbyt niski, stajemy się nadmiernie rozluźnieni, a nasz nastrój spada.
Zbyt wiele fal beta może skutkować odczuwaniem lęku oraz stresu. Poziom adrenaliny zaczyna wzrastać już przy częstotliwości powyżej 12Hz i stopniowo podnosi się wraz z ich natężeniem. Skutkiem jej nadmiernego udziału może być podwyższone ciśnienie tętnicze oraz napięcie mięśniowe i odczucie głębokiego stresu.
Mała amplituda, zdesynchronizowane – rytm gotowości, charakteryzuje szczególnie zwykłą codzienną aktywność, percepcję zmysłową i pracę umysłową.
Czynność fal beta w prawidłowym elektroencefalogramie osoby dorosłej wykonanym typowo w czuwaniu przy zamkniętych oczach dominuje w okolicach czołowo centralnych, w odróżnieniu od czynności alfa, która dominuje w okolicach potylicznych. Czasami czynność beta występuje w sposób rozlany – nie tylko w okolicach czołowych, ale także potylicznych, czyli tam, gdzie fizjologicznie powinien być rytm alfa.
Najczęściej ma to miejsce:
u osób przyjmujących niektóre leki, np. benzodiazepiny
po otwarciu oczu (tzw. reakcja zatrzymania -Rz)
w stanach zogniskowanej uwagi
w senności, zasypianiu, budzeniu się i śnie REM
w nadczynności tarczycy i niektórych innych zaburzeniach endokrynologicznych.

FALE ALFA, CZYLI CZUJNY RELAKS

Fale ALFA (8-12,9 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• relaksu, pojawiają się tuż przed zaśnięciem i zaraz po przebudzeniu• głębokiego zamyślenia, zastanawiania się nad czymś w skupieniu
• związanych z kreatywnym myśleniem (fale alfa ułatwiają dostęp do obu półkul, co uruchamia wyobraźnię i myślenie oparte o skojarzenia)
• dobrego samopoczucia, spokoju, pozytywnego myślenia
• niski poziom tej fali prowadzi do nadmiernego fantazjowania, odpływania uwagi, problemów z uwagą typu ADD bez nadruchliwości

Ich amplituda wynosi 10–100 μV. Pojawiają się dopiero po trzecim roku życia. Wykorzystywany w technikach szybkiego uczenia się.
Trening mózgu za pomocą biofeedbacku w tym przypadku wiąże się z umiejętnością samodzielnego opanowywania stresu i wprowadzania się w stan odprężenia.
Fale Alfa to fale o regularnym, sinusoidalnym kształcie, jest to dominująca częstotliwość przy zamkniętych oczach. Fale alfa o największej amplitudzie rejestrowane są w okolicach potylicznych i ciemieniowych kory mózgowej. Przypisywany jest im stan odpoczynku i relaksu. Obniżoną amplitudę fal alfa odnotowuje się u osób zestresowanych i o podwyższonym stanie niepokoju.
Dzięki Alfie jesteśmy bardziej kreatywni. Pozwala nam się odprężyć, ale jednocześnie pozostać czujnym. Fale o tym zakresie są charakterystyczne dla stanu głębokiego relaksu. Fala Alfa pojawia się zaraz po zamknięciu oczu. Oznacza to, że za każdym razem, gdy je zamykasz, choćby na chwilę, twój mózg pracuje na tej częstotliwości. W tym stanie znajdujemy się także zawsze na krótko przed zaśnięciem i zaraz po przebudzeniu, a także czasem w chwilach głębokiego zamyślenia lub skupienia. Pojawiają się też gdy oglądamy telewizję. Fale alfa emitowane są tuż po przebudzeniu się. Towarzyszą głębokiej zadumie i sprzyjają kreatywności. Przynoszą inspirację i wspierają pozytywne myślenie. Podczas stanu Alfa nasza uwaga skupiona jest na tym, co jest wewnątrz nas samych. Mamy wtedy pełny dostęp do obydwu półkul mózgowych, co znacznie wspomaga wizualizację i wyobraźnię. W Alfie zaczynamy uzyskiwać dostęp do bogactwa kreatywności, które znajduje się poniżej naszej świadomości. Charakteryzuje ona wewnętrzne poziomy aktywności umysłowej, spokój, odpoczynek, pozytywne myślenie, inspirację, twórczość. W tym stanie jesteśmy odprężeni, nieruchomi ale nie senni, cisi, świadomi. Wtedy najlepiej się myśli twórczo. To jest miejsce głębokiego odpoczynku, ale niedostateczne dla medytacji. Fale te zanikają w czasie wysiłku tak fizycznego, jak i umysłowego.
Nadmierna alfa może powodować zaburzenia koncentracji, co pogarsza wyniki w nauce. Zbyt niska emisja tej fali charakteryzuje obniżony nastrój, depresję. Przy niskiej alfie mamy zaniżoną samoocenę i słabszą motywację. Przy problemach z nauką i w dysfunkcjach związanych z zaburzeniami uwagi w treningach neurofeedback obniża się najczęściej właśnie fale alfa. Treningi zwiększające emisję fali Alfa towarzyszą leczeniu depresji, w obniżonym nastroju, ale także chcąc poprawić kreatywność i motywację. W nadmiarze mogą jednak wywoływać zaburzenia koncentracji. Jeśli natomiast fale alfa emitowane są w zbyt małym stopniu, pojawia się obniżony nastrój, niski poziom motywacji, a nawet depresja. Stymulacja mózgu falami dźwiękowymi może okazać się skuteczna w jej leczeniu.

Są efektem synchronicznej i spójnej aktywności elektrycznej komórek rozrusznikowych wzgórza.
Fale alfa są jednym z rodzajów fal mózgowych, które można wykryć za pomocą elektroencefalografii (EEG) lub magnetoencefalografii (MEG). Stwierdzono, że pochodzą głównie z płatów potylicznych.


Niska Alfa (8–11 Hz) – to zakres fal o częstotliwości poniżej szczytu alfy u badanej osoby, przy oczach zamkniętych. Z wiekiem zostaje zanotowany spadek szczytu częstotliwości tej fali. Wyższa częstotliwość szczytu tej fali występuje u osób bardziej sprawnych poznawczo. To pasmo częstotliwości związane jest z medytacją, z utrzymywanym spokojem i relaksem. Niska alfa podlega wahaniom dobowym i wyższe jej amplitudy możemy odnotować między godziną 11.00 a 15.00. Znaczne zmęczenie osoby badanej może mieć również wpływ na widmo tej fali.


Wysoka Alfa (11–12,9 Hz) – częstotliwość ta pojawia się, kiedy zwiększa się stan wysokiej świadomości otoczenia. W tym stanie mózg może szybko a precyzyjnie reagować na zmiany środowiska. Fale o tym paśmie to stan umysłowego i fizycznego spokoju, zwany też stanem „zona”. Umysł skoncentrowany jest na danej chwili „tu i teraz”, Jest to stan kojarzony z wysoką koncentracją i pewnością działania.

FALE THETA – SPOKÓJ I KREATYWNOŚĆ

Fale THETA (4-7,9 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• większej części snu
• głębokiej medytacji i koncentracji
• ich prawidłowa ilość pozwala na lepsze zapamiętywanie
• pomaga z łatwością osiągnąć stan tzw. FLOW
• niski poziom aktywności tej fali prowadzi do wyłączenia uwagi (odpłynięcia) i problemów z koncentracją.

Fale Theta są związane z wydobywaniem informacji z pamięci oraz ze zdolnością kontroli reakcji na bodźce. Przy tej częstotliwości jesteśmy świadomi swojego otoczenia, podczas gdy ciało jest w stanie głębokiego rozluźnienia. Związane są ze świadomą obserwacją otoczenia (jądra wzgórza mózgu). W stanie fal Theta mogą powstawać bardzo kreatywne myśli, inspiracje i wyobrażenia. Ta częstotliwość pomaga w przywoływaniu wspomnień, fantazji i skojarzeń. Natomiast nadmierne ilości tych fal są odnotowywane u osób z zespołem zaburzeń uwagi.
Theta „leży” bezpośrednio na progu podświadomości. Towarzyszy nam przez większą część snu. Jest też identyfikowana jako brama do nauki i pamięci. Ich aktywność wzmaga się w trakcie snu lub gdy oddajemy się refleksjom. Sprzyjają wyobraźni i poprawiają zdolność do zapamiętywania. Fale Theta są charakterystyczne dla stanu medytacji. Działają inspirująco i pobudzają kreatywność. Ich odpowiedni poziom wzmaga intuicję. Gdy jest ich jednak zbyt dużo, pojawia się senność i trudności w koncentracji. Fale Theta – związane są z wykonywaniem procesów logicznych, czytaniem, uczeniem się i zapamiętywaniem oraz nawigacją przestrzenną. Fale Theta są najczęściej występującymi falami mózgowymi podczas medytacji, transu, hipnozy, intensywnego marzenia, intensywnych emocji. Dla niskich zakresów tej częstotliwości tok myśli staje się niespójny i zanikają związki logiczne, co wyraźnie widać na przykładzie myślenia w czasie marzeń sennych.
Te częstotliwości występują podczas głębokiej medytacji. Mamy wtedy dostęp do całej pamięci naszego mózgu. Zwiększając falę Theta w trakcie medytacji, poprawiamy kreatywność, intensyfikujemy proces uczenia się, łagodzimy też stres i budzimy intuicję. Świadomość może wtedy funkcjonować tylko w jednym wymiarze, który charakteryzuje głębsze poziomy koncentracji.
Gdy zachowujemy świadomość przy tej częstotliwości fal mózgowych, niekiedy mamy możliwość kontroli fizycznego bólu. Często ludzie w szoku miewają takie „nadprzyrodzone” zdolności, jednak nie potrafią nimi kierować.
Z drugiej strony w nieadekwatnych sytuacjach występowanie fal Theta może łączyć się z zaburzeniami czynności wzgórza (część mózgu odpowiedzialna m.in. za wstępną ocenę bodźców zmysłowych i integrację bodźców czuciowych i ruchowych). U większości osób występuje z przewagą w lewej okolicy skroniowej. Jej zwiększony udział wiąże się z zaburzeniami uwagi i mikrouszkodzeniami mózgu.
Theta budzi intuicję i inne pozazmysłowe percepcje umiejętności. Niewielki nadmiar thety powoduje kłopoty z koncentracją i uczucie senności. Bardzo duży nadmiar tej fali charakterystyczny jest dla depresji, zamkniętych uszkodzeń głowy oraz epilepsji. Patologiczny nadmiar thety obrazuje śpiączkę (coma) typu theta.
Na ogół nadmiar fal Theta (płaty czołowe) powoduje dekoncentracje i problemy w skupieniu uwagi (ADD, ADHD).

FALE DELTA – GŁĘBOKI SEN

Fale DELTA (0,1- 3,9 Hz) charakterystyczne są dla stanów:
• głębokiego snu pozbawionego marzeń sennych (3 i 4 stadium snu NREM)• ich optymalna ilość zapewnia sprawne funkcjonowanie mózgu
• odpowiednia ilość zapewnia regenerację podczas snu
• w komputerowej analizie widma częstotliwości obecna przez całe życie
• czynności delta nigdy nie należy wzmacniać, przy niepożądanym wzroście - tłumić
• zbyt wysoki poziom fali delta może świadczyć o obrazach patologii w mózgu (urazy po wypadkach, wylewy)
• podwyższony poziom charakterystyczny dla osób z upośledzeniem lub z zespołem Aspergera
• pojawia się przy intensywnym wysiłku umysłowym

Fale Delta są najwolniejszymi ze wszystkich fal mózgowych. Występują podczas głębokiego snu i stanowią ponad 50% rejestrowanej czynności mózgu. Zaobserwowano je również podczas transcendentalnej medytacji. Informacje otrzymane na tym poziomie są zazwyczaj niedostępne na poziomie świadomości. Fale delta dominują w spektrum QEEG u niemowląt do 6 miesiąca życia. Rejestrowane są również przy uszkodzeniach mózgu i w diagnostyce guza mózgu.
Fale Delta jest to stan nieświadomości obecny w głębokim, pozbawionym marzeń snu. W paśmie Delta następuje większe uwalnianie hormonu wzrostu, dlatego sen jest bardzo korzystny w okresie dojrzewania. Wtedy obserwuje się redukcję wydzielania kortyzolu, hormonu kory nadnerczy odpowiadającego za stres i proces starzenia się. Zwiększa się także poziom DHEA i melatoniny, które także towarzyszą procesom starzenia się organizmu. To dlatego głęboki sen jest zbawienny dla uzdrawiania i regeneracji.
W niektórych przypadkach fale delta są obrazem patologicznym charakteryzującym uszkodzenia mózgu (np. guzy). Wysoka delta towarzyszy zespołom zaburzeń uwagi. Jej hamowanie jest włączane do treningu neurofeedback w przypadkach takich jak ADD i ADHD. Pojawiają się również przy intensywnym wysiłku umysłowym. Jak wynika z badań, niemowlęta oraz małe dzieci produkują je w dużej ilości, lecz wraz z wiekiem poziom tych fal w mózgu spada, co wiąże się z obniżoną zdolnością do wypoczynku. Fale delta mają związek z procesami, które zachodzą w naszym ciele bez udziału świadomości. Należą do nich m.in. trawienie czy regulacja pracy serca. To pasmo sprzyja regeneracji organizmu. Fale delta są też obrazem patologicznym, charakteryzującym uszkodzenia mózgu (np. guzy).
Fale delta to fale mózgowe o wysokiej amplitudzie i zazwyczaj wiążą się ze snem wolnofalowym.
Występują najczęściej podczas fazy 4 NREM snu, stanowiąc 50% lub więcej zapisu EEG podczas tej fazy. Ich poziom zmienia się z wiekiem.
Analiza EEG noworodków w stanie czuwania wskazuje, że aktywność fal delta jest dominująca. W EEG w stanie czuwania u dzieci w 5 roku życia fale delta nadal występują często.
Podczas dorastania aktywność fal delta we śnie wolnofalowym spada. Stwierdzono spadek o 25% pomiędzy 11. a 14. rokiem życia.
Duże ilości fal delta nie są powszechne u zdrowych dorosłych w stanie czuwania.
Jednakże wykazano w wielu badaniach obecność zwiększonej aktywności delta u dorosłych w stanach zatrucia lub delirium oraz u osób ze zdiagnozowaną demencją lub schizofrenią.
Wysoka amplituda – występują w stanie najgłębszego snu, podczas głębokiej medytacji, także u małych dzieci i w przypadku pewnego rodzaju uszkodzeń mózgu (np. lezji).





Niektóre zaburzenia a fale mózgu:

ADD, ADHD – zwolnienie czynności mózgu, zwłaszcza w rejonach czołowo-centralnych, głównie w lewej półkuli, natomiast w prawej obserwuje się zwiększone pobudzenie;
przy ADHD może pojawić się w nadmiar fal szybkich w przednich partiach mózgu, co owocuje zachowaniami impulsywnymi, kompulsywnymi, buntowniczymi.
Depresja – zwolnione fale w lewym czole i przyspieszone w czole prawym
Trudności w nauce – podwyższony poziomy fal mózgowych Alfa i Theta, a to może powodować dezorganizację czynności mentalnych.
Kłopoty z koncentracją i uczucie senności – nadmiar fal Theta i Alfa
Otępienie intelektualne i emocjonalne – brak fal Beta
Stres – fale Beta 2 (pasmo wysokiej Bety)


Badanie EEG – wynik nieprawidłowy. Jeśli podczas badania widoczne są zniekształcenia rytmu lub nawet jego zanik, a do tego występują fale patologiczne (np. theta i delta) i widoczna jest wyraźna asymetria zapisu, wskazuje to na wynik nieprawidłowy.

Badanie EEG – wynik prawidłowy. O wyniku prawidłowym w przypadku badań EEG można mówić wtedy, gdy u osoby w spoczynku, z zamkniętymi oczami, występują przede wszystkim fale alfa w części potylicznej i ciemieniowej mózgu oraz fale beta w przednim fragmencie mózgu. U niektórych, zdrowych pacjentów można także zauważyć czasem fale theta oraz spłaszczenie zapisu, które jest efektem niewielkiej ilości fali alfa oraz jego niskiej amplitudy.



STANY PSYCHICZNE I ODPOWIADAJĄCE ZA NIE PASMA CZĘSTOTLIWOŚCI FAL

Na stan psychiczny człowieka w znacznej mierze mają wpływ jego myśli, przekonania i nawyki. Myśl może rozpocząć zarówno proces twórczy, jak i destrukcyjny. Przyczynia się do różnego rodzaju stanów emocjonalnych, a w konsekwencji do reakcji fizjologicznych organizmu. Proces ten odzwierciedla się w spektrum QEEG poprzez określony zakres częstotliwości fal jakie pojawiają się w mózgu. Badania pokazały, że wysyłane przez mózg sygnały są związane z wieloma aspektami myślenia, emocji i zachowania.
Wnioski z obserwacji fal mózgowych wskazują, że w danym stanie psychicznym w mózgu może dominować jeden rodzaj fali, przy obniżonym poziomie aktywności pozostałych fal. Na przykład u osoby, która jest obecnie w fazie pobudzenia zaobserwujemy zwiększoną aktywność fal mózgowych w paśmie częstotliwości beta przy jednoczesnych występowaniu na poziomie śladowym fal alfa, theta i gamma. Zazwyczaj obserwujemy kombinację fal mózgowych dla różnych stanów świadomości, przez większość czasu widzimy nie tylko jedną kategorię fal mózgowych, ale ich wspólną aktywność razem.
Wiedza i wieloletnie owoce pracy naukowców nie tylko umożliwiły nam określenie stanu umysłu w jakim się znajdujemy, ale udowodniono, że mózg ludzki jest plastyczny, co daje nam większy potencjał wpływu na nasz stan umysłu i zmiany go w stany jakie są dla nas pożądane.



UWAŻNOŚĆ – STAN, W KTÓRYM MÓZG OTWIERA SWOJE UKRYTE ZASOBY

Współcześni przedstawiciele oraz promotorzy prastarej sztuki jaką jest praktyka uważności (Mindfulness) żarliwie zachęcają do treningu tej opartej na starożytnych buddyjskich naukach techniki.
Co ich tak zachwyciło i przekonało do tej sztuki? Co nam dać mogą te drobne chwile bycia uważnym? Czy opłaca nam się być „tu i teraz”? Co takiego dzieje się w naszym ciele i w naszym umyśle oraz co dzieje się w naszym mózgu, kiedy ćwiczymy regularnie i z pełnym zaangażowaniem stan uwagi? Dlaczego zachodni świat zachwycił się w ostatnich latach uważnością, medytacją, wyciszaniem umysłu?
Bycie uważnym jest podróżą w głąb naszego wewnętrznego świata, by uspokoić rozbiegany umysł i nauczyć się bardziej świadomie poruszać w świecie zewnętrznym. Mindfulness określa ten stan, jako szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę - Jon Kabat-Zinn. „Uważność jest cudem – jak mówi tradycja buddyjska – dzięki któremu poznajemy siebie samych. Potrzebujemy spokoju serca i samokontroli, jeśli chcemy, aby nasze wysiłki przynosiły dobre rezultaty” – twierdzi Thich Nhat Hanha, wietnamski mistrz Zen.
Rozpoczęcie przygody jaką są ćwiczenia nad intensyfikacją uważności, rozpoczyna stopniowy, ale dynamiczny proces zmian jaki zachodzi w naszym organizmie. Przebieg ten odbywa się na wszystkich jego płaszczyznach, poprzez zmianę biochemii, bioelektrycznej aktywności mózgu do zmian manifestujących się w zachowaniu i postrzeganiu rzeczywistości. Stan świadomej uwagi jest to stan wszechstronnej, zorientowanej na zewnątrz i wewnątrz koncentracji przy wysokim poziomie świadomości otoczenia. Kiedy postanowimy zaznajomić z tym światem swoje ciało i mózg, mamy bardziej wytężoną uwagę i koncentrację, zmniejsza nam się poziom napięcia i lęku. Organizm osiąga wyższy stopień relaksu z jednoczesnym odczuwaniem zwiększonej czujności. Wprowadzając mózg w zakresy częstotliwości przypisane temu stanowi umysłu, uczymy mózg lepiej i szybciej kontrolować swoje nastroje psychiczne oraz reakcje fizjologiczne. Ćwiczymy nasz mózg, by zwiększać jego umiejętność samoregulacji emocji i procesów myślowych. Osoba, która nauczy się podczas ćwiczeń uważności wchodzić w ten stan umysłu, będzie mogła natychmiast stać się świadoma każdej zmiany otoczenia, co daje jej możliwość szybszej i bardziej świadomej reakcji na zewnętrzne i wewnętrzne bodźce. W spektrum QEEG obserwowana jest zwiększona aktywność fal alfa w paśmie częstotliwości 11-13 Hz i SMR (13–15 Hz). Odpowiednie zaangażowanie w praktykowanie ćwiczeń uważności i zachowanie należytej techniki wykonywania ich, nauczy nas błyskawicznie osiągać stan świadomej uwagi oraz umiejętnie z niego wychodzić i przechodzić w inne stany dla nas na ten moment dogodne. Dzięki wykorzystaniu tej metody możemy rozpoznawać wzory swoich fal mózgowych i odpowiednio nimi zarządzać.